doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D.Dalibor Kučera je vedoucím katedry psychologie při pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Je pedagogem a vědeckým pracovníkem v oblasti obecné, sociální a pedagogické psychologie. Dlouhodobě se věnuje výzkumu metod založených na analýze komunikace a interakci člověka se strojem.
Titul Ph.D. v oboru obecná psychologie a titul PhDr. v oboru psychologie získal na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, titul docent v oboru psychologie získal na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.
Od roku 2022 se zaměřuje na využívání virtuální reality v psychologickém výzkumu, především v rámci platformy VR TEAM. V roce 2025 se stal řešitelem grantového projektu „Rozvoj sociálních a komunikačních dovedností v adaptivních VR simulacích. V roce 2024 získal podporu ELISE Mobility Program for Experienced Researchers pro výzkum AI, konkrétně oblasti human-centric machine learning and interaction. Byl jmenován spolupracujícím vědeckým pracovníkem centra ELLIS Alicante.
Ve svém příspěvku Vám pan docent představí možnosti studia a studentského života na katedře psychologie PF JU.
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.Docentka Burešová je proděkanka pro studium v doktorských studijních programech a kvalitu studijních programů Filozofické fakulty MUNI. Ve své pedagogické činnosti se věnuje vývojové, klinické, poradenské psychologii a psychodiagnostice. Její mimouniverzitní aktivity zahrnují členství ve stálé komisi pro metodiku hodnocení Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství v oblasti vzdělávání Psychologie.
Paní docentka si pro Vás připravila v rámci konference 2 příspěvky. První z nich bude v rámci bloku představení kateder, kdy Vás nechá nahlédnout do možností studia a studentského života na katedře psychologie FF MUNI.
Ve druhém příspěvku Vám ukáže možnosti psychologické práce a roli psychologů v oblasti prevence duševního a fyzického zdraví.
Mgr. Lenka Terezie RůžičkováPsychoterapeutka v integrativní gestalt terapii, speciální pedagožka - dramaterapeutka a metodička v Národním pedagogickém institutu. Působí na katedře psychologie UPOL, kde také aktuálně dokončuje své doktorské studium a jako výzkumná pracovnice na IVIV MUNI. Ve své práci propojuje umělecké terapie s integrativní psychoterapií a principy embodimentu a mindfulness, a to ve výzkumu, výuce i terapeutické praxi s dětmi i dospělými. Je autorkou a lektorkou konceptu Mindfuldance. Členka České asociace pro psychoterapii.
Co nejdůležitějšího mi psychologie dala?
Na KPCH UPOL jsem nastoupila v rámci postgraduálního PhD studia klinické a pedagogické psychologie. Přinesla mi především přátele a rozvinula mnohé kompetence pro profesní rozvoj. A taky mi vzala některé iluze o sobě i o světě.
Doktorandka Růžičková Vám spolu se svou kolegyní doktorandkou Merhoutovou ve svém příspěvku představí možnosti studia a studentského života na katedře psychologie FF UPOL.
Mgr. Tereza MerhoutováDoktorandka klinické a pedagogické psychologie na FF UPOL, kde působí také jako poradce v Psychologické poradně pro studenty a zaměstnance. Ve své práci se zaměřuje na vliv internetového obsahu na body image a stravovací návyky, dále na poruchy příjmu potravy, problematiku sociálních sítí a užívání digitálních technologií a také na další behaviorální závislosti. Podílí se na několika výzkumných projektech, které se těchto oblastí týkají.
Je krizová interventka a pracovala na lince důvěry. Je také frekventantkou psychoterapeutického výcviku. Dříve působila jako lektorka programů primární prevence rizikového chování pro základní a střední školy.
Co nejdůležitějšího mi psychologie dala: Díky psychologii jsem se naučila dívat na lidi s ještě větší úctou a respektem než předtím. Zároveň mi přinesla obdiv k lidské psychice jako k nesmírně složitému a fascinujícímu systému. Každý den mi potvrzuje, že má smysl se jí věnovat. A jako bonus mi její studium otevřelo cestu k vědě.
Doktorandka Merhoutová Vám spolu se svou kolegyní doktorandkou Růžičkovou ve svém příspěvku představí možnosti studia a studentského života na katedře psychologie FF UPOL.
Mgr. Karolína ŠtípskáJsem psycholožka ve zdravotnictví v předatestační přípravě. Mám kompletní vzdělání v krizové intervenci, nyní jsem frekventantkou výcviku v gestalt modalitě. Pracovně mě blíže zajímají témata jako neurodiverzita (zejména ADHD a PAS), queer psychologie, práce s traumatem, depresí a úzkostmi. Na prvním pracovišti jsem se v rámci akutní lůžkové péče setkávala s rozmanitou škálou pacientů, což mi pomáhlo získávat velmi široké spektrum zkušeností. Později jsem si vyzkoušela i oddělení terapeutické nebo diagnostické. V současné době pracuji čistě ambulantně, což mi umožňuje se s pacienty potkávat dlouhodobě.
Co nejdůležitějšího mi psychologie dala:
Psychologie mi dala úplně jiný způsob, jak přemýšlet o světě, o lidech a o tom, co je skutečně důležité. Práce s pacientky mi každý den přináší mnoho pokory, ale současně také nadšení.
Dozvíte se nejdůležitější základy toho, o čem je práce klinického psychologa, na kterých všech odděleních se dá pracovat a jak různorodá práce zde může být. Představíme si cestu ke klinické atestaci, jaké jsou na ni požadavky a zjistíte si, jestli to zní jako životní cesta pro Vás. Skrze své zkušenosti Vám představím terapeutickou a diagnostickou práci v klinice, jak odlišná je lůžková a ambulantní práce a jaké to je pracovat k komplexním zdravotnickém týmu nemocnice i samostatně v ambulanci.
Mgr. at Mgr. Daniel CabákVystudoval jsem magisterskou psychologii na FF UP v Olomouci a učitelství pro střední školy na pedagogické fakultě v Ostravě.
Jsem předsedou a zakládajícím členem spolku Sinapsis – Institut aplikovaných psychosociálních studií z.s. kde se, mimo jiné, podílím na projektu Ambasador pro (nejen) středoškolské studenty. Chtěl bych, aby tento projekt přispíval svým dílem ke zlepšení duševního zdraví ve společnosti a rozvíjel vědecké a kritické myšlení nejen u účastníků tohoto projektu.
Pracuji jako školní psycholog na základní škole. Tato práce mě nesmírně baví a dává mi velký smysl. Pracuji individuálně s žáky, rodiči, pedagogy, ale i s třídními kolektivy. Jsem frekventantem terapeutického výcviku psychodynamického směru a založil jsem také společnosti Akademii psychologie s.r.o. kde se věnuji jejímu vedení a lektorování. Působím jako externí vyučující na UTB ve Zlíně a také na Newton University v Praze a Brně.
S Martinem budeme formou živé diskuze s sdílet naše osobní zkušenosti ze školní psychologie, reflektovat, jak jsme profesně rostli a jaké výzvy vidíme v této oblasti dnes. Představíme konkrétní příběhy z praxe a nabídneme tipy pro efektivní podporu žáků, spolupráci se školou i rodiči. Publikum bude mít možnost aktivně se zapojit přes Slido a klást otázky v reálném čase. Tato diskuze vám umožní nahlédnout do skutečné dynamiky práce školního psychologa v přátelské a otevřené atmosféře.
Dále se můžete těšit na přednášku o zajímavém inovativním projektu Ambasador, určeného pro zájemce o vědu a psychologii. Blíže se dozvíte, o čem projekt je, jaké možnosti díky němu získáte a jestli je to pro Vás ta pravá praxe, kterou byste při přípravě na studium psychologie chtěli mít. Tuto část povedu s Terkou Fialovou.
Bc. Lucie ZedníkováAktuálně studuji jednooborovou psychologii v navazujícím magisterském programu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Během studia jsem absolvovala komplexní výcvik krizové intervence a koučovací výcvik. Na krizové intervenci mě nadchla její efektivita a možnost pracovat s klienty právě ve chvíli, kdy podporu nejvíce potřebují, a proto jsem se tímto směrem vydala i profesně.
Působila jsem jako krizová interventka a vedoucí asistenční a krizové linky EAP pro zaměstnance. Další zkušenosti jsem načerpala jako dobrovolník chat poradny Nepanikař a lektorka projektu Ambasador v SINAPSIS. Nyní pracuji jako krizová interventka na Lince první psychické pomoci, která mi dává smysl a současně mě profesně dál rozvíjí.
Svou cestu sdílím již od přijímacích zkoušek na sociálních sítích na profilu @dayswithlucy. A právě od této doby se mě drží chuť pracovat s dětmi. Do budoucna bych proto moc ráda profesně směřovala ještě do terapie, kde bych se chtěla zaměřit na děti a adolescenty.
Co nejdůležitějšího mi obor psychologie dal:
Obor psychologie mi dal smysl a schopnost kritického uvažování a sebereflexe, což mi umožňuje plnohodnotněji uchopit nejen obor psychologie, ale i celý život.
Krizová intervence je první psychologická pomoc v okamžicích, kdy se klienti nachází v zátěžové situaci, kterou sami nedokáží překonat. Workshop nabídne praktické techniky, jak zvládat akutní krize, jak naslouchat a podpořit druhého v nejtěžších chvílích a jak přitom chránit i vlastní psychickou rovnováhu. Součástí budou praktické ukázky a zážitkový náhled do praxe krizových interventů.
Mgr. Sádra MádrováPůsobím na pražské pobočce Psychologického ústavu AV ČR, kde se zaměřuji především na neurozobrazovací metody a analýzu dat. Magisterský titul jsem získala nedávno, ve studiu pokračuji doktorským programem na FF UK a zůstávám otevřená dalším příležitostem. Na základě předchozích zkušeností s klinickou praxí, například během dlouhodobé stáže v FNKV na Oddělení klinické psychologie a při zpracování diplomové práce zaměřené na strach ze smrti u jedinců s epilepsií, se zajímám o zapojení klinických populací do výzkumů a spolupráci s nimi.
Paliativní péče není jen o konci života, ale o kvalitě života v těchto jeho těžkých chvílích. Přednáška přiblíží, jak psycholog může podporovat pacienty i jejich rodiny, jak pracovat s emocemi, komunikací a nadějí, a proč má smysl věnovat se i tématům, o kterých se ve společnosti často mlčí.
kpt. Mgr. Veronika LavičkováVystudovala jsem jednooborovou psychologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Absolvovala jsem například kurz Kompletní krizové intervence garantovaný Déčkem Liberec, kurz Dítě a ztráta od Poradny Vigvam.
V roce 2022 jsem nastoupila na současnou pozici policejního psychologa na Oddělení psychologických služeb u PČR. Hlavní náplní mé práce je psychodiagnostika (posuzování osobnostní způsobilosti uchazečů o služební poměr), krizová intervence (pomoc obětem trestných činů, mimořádných událostí většího rozsahu, dopravních nehod atd.), psychologická péče (poradenství poskytované policistům a jejich rodinným příslušníkům, pomoc při řešení obtížných životních situacích a osobních nebo pracovních problémů, podpora v osobnostním rozvoji).
Během přednášky se dozvíte vše, co Vás kdy zajímalo o práci policejního psychologa. Poznáte její různorodost, jaké to je pracovat s policií či oběťmi trestných činů, výběrovou cestu na tuto pozici a jaké kariérní možnosti v této oblasti psychologie jsou. Přijďte se podívat, jak může i psycholog pomáhat a chránit ty, kteří to nejvíce potřebují.
Mgr. Eliška DraháVystudovala psychologii a adiktologii a působí jako vojenská psycholožka v Armádě ČR. Ve své práci propojuje obě oblasti – podporuje psychickou odolnost vojáků a zároveň se zaměřuje na prevenci rizikového chování (s důrazem na téma závislostí). Aktuálně je frekventantkou terapeutického výcviku Solutions - Focus (Terapie zaměřená na řešení).
Co mi psychologie dala: Odvahu být autentická.
V přednášce se podělí o svou zkušenost — jaké to je vstoupit do armády jako psycholog a začlenit se do posádky, ve které slouží. Účastníci se dozvědí, co všechno je potřeba k tomu, aby se mohli stát vojenským psychologem. Zjistí také, co psycholog v armádě dělá a v čem konkrétně může být vojákům nápomocný. Přednáška přiblíží příjemné stránky této práce a také výzvy, které s sebou tato profese přináší.
Mgr. Karolína FaberováMgr. Karolína Faberová působí jako krizová interventka na krizové lince a je doktorandkou psychologie na FF UK, kde se ve svém výzkumu zaměřuje na zvládání stresu u vyšetřovatelů závažné trestné činnosti. Na Katedře psychologie vyučuje předměty z oblasti forenzní psychologie.
Forenzní psychologie: víc než jen profilování pachatelů v kriminálkách!
Když se řekne forenzní psycholog, většina lidí si vybaví „profilovače“ sériových vrahů. Realita je ale mnohem pestřejší. Forenzní psychologie je mezioborové odvětví, které propojuje psychologii, právo a kriminalistiku. V praxi se forenzní psychologové uplatňují u policie, ve věznicích nebo jako soudní znalci – a všude tam zkoumají lidské chování v kontextu trestní justice. Přednáška ukáže, co tato práce skutečně obnáší, jaké dovednosti vyžaduje a jakou cestou se k ní v České republice můžete dostat.
Mgr. Tereza PavlíkováTereza je doktorandkou na Ústavu lingvistiky FF UK. Zaměřuje se na experimentální psycholingvistiku, především na kognici bilingvních mluvčích a tlumočníků, ale také na osvojování jazyka u dětí. Působila na několika projektech na Psychologickém ústavu AV ČR, odkud má zkušenosti s behaviorálními i neurozobrazovacími metodami, a v současnosti koordinuje činnost pražské laboratoře LABELS (Laboratory of Behavioral and Linguistic Studies).
Psycholingvistika aneb "jazyk a kognice – jak to vlastně souvisí?" Jazyk nejsou jen vyjmenovaná slova a lingvistika neřeší jen háčky a čárky! Přednáška představí psycholingvistiku jako kognitivní vědu a jazyk jako zásadní součást našeho mezilidského, ale i kognitivního fungování. Nahlédneme do hlavních experimentálně zkoumaných témat psycholingvistiky, od toho, jak se učíme prvnímu jazyku, jak jsou jazyky uložené v naší mysli (a co když jich umíme víc) až po to, jak souvisí jazyk s naším chápáním světa, a to jak konceptuálním, tak tělesným.
Mgr. Lenka Terezie RůžičkováNárodním pedagogickém institutu. Působí na katedře psychologie UPOL, kde také aktuálně dokončuje své doktorské studium a jako výzkumná pracovnice na IVIV MUNI. Ve své práci propojuje umělecké terapie s integrativní psychoterapií a principy embodimentu a mindfulness, a to ve výzkumu, výuce i terapeutické praxi s dětmi i dospělými. Je autorkou a lektorkou konceptu Mindfuldance. Členka České asociace pro psychoterapii.
Co nejdůležitějšího mi psychologie dala?
Na KPCH UPOL jsem nastoupila v rámci postgraduálního PhD studia klinické a pedagogické psychologie. Přinesla mi především přátele a rozvinula mnohé kompetence pro profesní rozvoj. A taky mi vzala některé iluze o sobě i o světě.
Přednáška vás zavede do světa, kde se propojuje umění, pohyb a psychologie. Dozvíte se, jak mohou umělecké terapie, principy embodimentu a mindfulness obohatit psychoterapeutickou praxi i každodenní život. Seznámíte se s konceptem Mindfuldance, který ukazuje, jak vědomý pohyb a tanec pomáhají v práci s emocemi, tělem i myslí – a to jak u dětí, tak u dospělých.
Mgr. Martin ZupkoMartin absolvoval jednooborovou psychologii na FF UPOL, má šest let zkušeností ve školství (základní i střední školy), terapeutický výcvik PCA Brno, působí jako lektor v Akademii psychologie a má soukromou praxi. Mezi jeho záliby patří cestování, fotografování a nové technologie, které mu pomáhají přinášet do práce kreativitu a širší perspektivu.
Formou živé diskuze s Danem budeme sdílet naše osobní zkušenosti ze školní psychologie, reflektovat, jak jsme profesně rostli a jaké výzvy vidíme v této oblasti dnes. Představíme konkrétní příběhy z praxe a nabídneme tipy pro efektivní podporu žáků, spolupráci se školou i rodiči. Součástí bude i malé překvapení, které obohatí celkový zážitek. Publikum bude mít možnost aktivně se zapojit přes Slido a klást otázky v reálném čase. Tato diskuze vám umožní nahlédnout do skutečné dynamiky práce školního psychologa v přátelské a otevřené atmosféře.
Mgr. Lucie HermánkováLucie je vedoucí služeb a týmu organizace Cesta z krize, které spravuje Linku pro rodinu a školu a Linku první psychické pomoci. Má vystudované řízení a supervize zdravotních a sociálních organizací. Od svých studií se věnuje krizové intervenci a práci na krizových linkách.
Krizová intervence je první psychologická pomoc v okamžicích, kdy se klienti nachází v zátěžové situaci, kterou sami nedokáží překonat. Ve svém workshopu Vám spolu s Lucií Zedníkovou nabídne praktické techniky, jak zvládat akutní krize, jak naslouchat a podpořit druhého v nejtěžších chvílích a jak přitom chránit i vlastní psychickou rovnováhu. Součástí budou praktické ukázky a zážitkový náhled do praxe krizových interventů.
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.Docentka Burešová je proděkanka pro studium v doktorských studijních programech a kvalitu studijních programů Filozofické fakulty MUNI. Ve své pedagogické činnosti se věnuje vývojové, klinické, poradenské psychologii a psychodiagnostice. Její mimouniverzitní aktivity zahrnují členství ve stálé komisi pro metodiku hodnocení Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství v oblasti vzdělávání Psychologie
Paní docentka si pro Vás připravila v rámci konference 2 příspěvky. První z nich bude v rámci bloku představení kateder, kdy Vás nechá nahlédnout do možností studia a studentského života na katedře psychologie FF MUNI.
Ve druhém příspěvku Vám ukáže možnosti psychologické práce a roli psychologů v oblasti prevence duševního a fyzického zdraví.
Mgr. Pája MacečkováPája Macečková je absolventkou FF UPOL, aktuálně je psycholožkou působící ve Středisku sociální prevence Olomouc. Konkrétně zde pracuje s dětmi a rodiči v Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (ZDVOP) Kanafásek a v Sociálně aktivizačních službách pro rodiny s dětmi (SAS) Sasínek. Pája Vám ráda vysvětlí, co přesně se pod těmito trochu krkolomnými názvy skrývá a poskytne autentický pohled na práci psychologa v sociálních službách.
Co nejdůležitějšího mi dala psychologie? Možnost usínat s vědomím, že jsem pro ty, co na svých bedrech nesou nepředstavitelná trápení, udělala své maximum. Jo a taky spoustu parťáků, se kterými sdílíme školní/pracovní/osobní úspěchy a faily.
Dozvíte se, co patří do povinné výbavy nástrojů, technik a znalostí psychologa v sociálu, uslyšíte příběhy, se kterými se v praxi můžete potkat a zjistíte, k čemu jsou psycholožce při práci pohorky nebo jak a proč konzultovat v kuchyni.